Termék-életgörbe

A termék-életgörbe a termék piaci életszakaszait írja le. Ezek a szakaszok az alábbiak:

 

  • fejlesztés
  • bevezetés
  • növekedés
  • érettség
  • hanyatlás 

A fejlesztés szakaszában még nincsenek eladások, így a költségek magasak. Bevezetéskor a forgalomnövekedés még alacsony, nyereség még nincs, a versenytárs kevés. A növekedés szakaszában az eladások gyorsan ívelnek felfelé, s a vállalat elkezd nyereséget termelni. A versenytársak száma növekszik, a vevők a korai többséghez tartoznak. Az érettség szakaszában a termék tömeggyártmánnyá válik. A forgalom és a nyereség egyaránt maximális, a versenytársak száma stabilizálódik, majd egyre csökken. A piac telített, amikor minden fogyasztó rendelkezik a termékkel. A hanyatlás szakaszában a termék elavulttá válik, az eladások és a nyereség csökken, majd egy idő után negatívvá alakul.

A termék-életgörbe rajzolata a termék életszakaszainak hosszától függően változik.

 

Másodlagos menü